Hva er de viktigste kildene til vitamin D?

Mennesker får vitamin D fra sollys, kosthold og kosttilskudd. Den langt viktigste naturlige kilde er bidraget fra ultrafiolett B-stråling (UV-B, bølgelengde 290-315 nm) som trenger inn i huden og konverterer 7-dehydrokolesterol til previtamin D3, som raskt omdannes til vitamin D3. Om sommeren gir soling av hele kroppen i 15 minutter midt på dagen rundt 15 000 IE vitamin D3 hos lyshudede personer1

I så mye som 4-6 måneder av året vil en stor del av Europas befolkning ikke få tilstrekkelig UV-B-stråling fra sollys til at produksjonen av vitamin D kan begynne2.

Det er få matvarer som naturlig inneholder eller er beriket med vitamin D (for eksempel lettmelk og margarin). Det typiske vesteuropeiske kostholdet dekker mindre enn 10 % av det daglige behovet3.

Kosttilskudd som inneholder vitamin D er tilgjengelig på mange apotek og helsekostbutikker, men kvaliteten av disse produktene varierer. Rapporter om analyser av visse tilgjengelige vitamintilskudd viser at det faktiske innholdet er mindre enn 10 % av det som står på forpakningen.

1 (Working Group of the Australian and New Zealand Bone and Mineral Society; Endocrine Society of Australia; Osteoporosis Australia. Vitamin D and adult bone health in Australia and New Zealand: a position statement. Med J Aust. 2005;182(6): 281-285)
2
(Pasco JA et al. Vitamin D status of women in the Geelong Osteoporosis Study: association with diet and casual exposure to sunlight. Med J Aust 2001;175: 401-5. and Webb et al. Influence of Season and Latitude on the Cutaneous Synthesis of Vitamin D3: Exposure to Winter Sunlight in Boston and Edmonton Will Not Promote Vitamin D3 Synthesis in Human Skin. J Clin Endocrin Metab 1988; 67(2):373-78.)
3 (Wagner et al. Breastfeeding Med. 2008;3(4):239-46)